Liikunnan kehitysyhteistyö LiiKe on saanut nelivuotisen rahoituksen Ulkoministeriöltä kahteen uuteen hankkeeseen, toinen Tansaniassa ja toinen Zimbabwessa. Hankkeet kohdistuvat liikunnan opettajien koulutukseen molemmissa maissa. Tansaniassa tavoite on vahvistaa 56 yläkoulun liikunnan opettajien tietotaitoa ja Zimbabwessa vastaavasti koko maan opettajankoulutuslaitosten (17) opetustekniikkaa ja -taitoa. Molemmissa hankkeissa on terveyskasvatus, kestävä kehitys sekä soveltava liikunta vahvasti mukana.
LiiKen kumppaneina Tansaniassa ovat paikallinen kansalaisjärjestö Sports Development Aid sekä Opetus- ja Sisäasiainministeriöt. Zimbabwessa kumppaneina ovat Sports Leaders’ Institute of Zimbabwe -säätiö sekä Korkeakouluministeriö. Koulutuskumppaneina LiiKellä ovat Dar es Salamin yliopisto sekä Jyväskylän yliopisto.
Molemmat hankkeet ovat lähteneet kohtuullisen hyvin liikkeelle, ja koulut ja opistot on evaluoitu ja opettajilta on kyselty koulutustarpeita ja -aiheita. Niiden perusteella rakennettiin ensimmäinen koulutuspaketti molempiin maihin, ja se toteutettiin syys-lokakuussa yhteistyössä Jyväskylän yliopiston Liikunnan laitoksen kolmen kouluttajan ja paikallisyhteistyökumppaneidemme kanssa. Mariana Siljamäki, Arja Sääkslahti ja Hanna Vehmas jakoivat kahden viikon aikansa puoliksi Tansanian ja Zimbabwen kanssa.
Tansanian Taboran kaupungin Boys’ Secondary School oli oiva koulutuspaikka, sillä siellä on vuosi sitten aloitettu mittava liikuntapaikkojen kunnostushanke. Valmiina oli jo kaksi jalkapallokenttää, netball -kenttä, lentopalloa ja koripalloa unohtamatta. Luokkahuoneeksi koulutusta varten oli varattu koulun kirjasto. Paikalle oli maanantaiaamuna 25.9.2023 saapunut noin 40 opettajaa ja kolme paikalliskumppanimme Sports Development Aid:n edustajaa. Moni opettajista oli matkustanut jo kaksi päivää bussissa päästäkseen paikalle.
Koulutuksen sisältö oli aamupäivän teorian lisäksi iltapäivän käytännön oppeja sekä uusien pelien oppimista ja vanhojen kertaamista. Viikon aikana opiskeltiin mm. liikuntatuntien suunnittelua, urheilukilpailuiden järjestämistä, urheiluvammojen ehkäisyä, musiikin ja laulun käyttöä liikunnan opiskelussa, opetusmetodeja ja pedagogiikkaa sekä frisbeegolfia, ultimatea, sulkapalloa, liikuntaleikkejä sekä pallopelejä. Kaikista lajeista otettiin mukaan myös erilaisia soveltavia malleja.
Viikon päätteeksi opettajat täyttivät palautelomakkeen ja tuloksista päätellen, kaikki meni vähintään putkeen. Edes jatkuvat sähkökatkot eivät haitanneet menoa. Ainoan pettymyksen tuotti vähäinen naisopettajien määrä. Heitä oli paikalla vain kuusi henkilöä. Tansania on tässä edelleen melkoisen takamatkalla. Jyväskyläläiset näyttivät tässäkin esimerkkiä, ja kolme energistä naista heittäytyivät mukaan koulutukseen ja käytännön opetukseen täydellä sydämellä. Saimme aikaan hienon liikunnan, urheilun ja kehityksen hypen ja siitä opettajat nauttivat koko koulutuksen ajan.
Taborasta LiiKen kouluttajien matka jatkui Dar es Salaamin kautta Zimbabwen Harareen. Etäisyyttä oli sen verran, että Air Tanzanian siivillä se sujui nopeasti. Bussilla matkaan olisi kulunut neljä päivää…
Zimbabwe on kulttuuriltaan melkoisen erilainen verrattuna Tansaniaan. Ihmiset ovat itsetietoisempia, uteliaampia ja opetuksen suorituspaikat, kuten colleget ovat selvästi kehittyneempiä. Suurin hämmästys tuli unelmista. Kysyessämme, mitkä ovat opettajien unelmia liikunnan opetuksessa ja omassa elämässä, vastaukseksi saatiin ihmetyksen katseita – ”Ei meiltä tällaisia ole aikaisemmin kysytty, ei kukaan välitä miten meillä menee”. Niinpä…
Koulutukset olivat sisällöiltään saman tyyppisiä Zimbabwessa ja Tansaniassa. Hararen Belvederen opettajankoulutuslaitoksessa keskityttiin kuitenkin syvällisempään pohdintaan ja ryhmätöihin. Paikallinen kumppanimme Sports Leaders’ Institute of Zimbabwe oli valmistellut seminaaripuitteet hienosti. Sisällöt oli otettu opettajien aikaisemmasta ehdotuksesta ja paikalliset 30 liikunnanopettajaa olivat aktiivisesti mukana kaikissa harjoitteissa. Zimbabwen teoriapainotteisuus näkyi opettajien osallistumisessa ilta-aktiviteetteihin. Energia ei riittänyt enää ultimateen tai muihin fyysisiin peleihin. Pieni pettymys oli myös huomata heikko silmän ja käden koordinaatio esimerkiksi sulkapalloharjoitteissa. Moni ei osunut sulkaan lainkaan, vaikka kuinka koitti. Suomalainen letkajenkka kirvoitti kuitenkin kaikkien sydämet ja iloinen nauru raikasi OKL:n jumppasalissa.
Zimbabwe oli 1990-luvulla vielä Afrikan mallimaa, missä kaikki toimi ja kaupat pullistelivat tavaroita. Presidentti Mugaben patrioottinen maapolitiikka ja ulkomaalaisuusinho johtivat maan talouden katastrofiin ja miljoonien prosenttien inflaatioon. Tämä näkyy myös Belvederen OKL:ssa missä liikuntapaikkojen ja -välineiden ylläpito on retuperällä rahan puutteen vuoksi. Laitos sijaitsee hienostoalueella ja oppilaiden vanhemmat lahjoittavat rahaa sen ylläpitoon, toisin kuin maaseutujen opistoissa. Liikunta ja urheilu on Zimbabwessa tärkeässä roolissa, vaikka viime vuosina maa ei ole niittänyt menestystä missään kisoissa. Zimbabwe suljettiin 18 kuukaudeksi FIFA:n toiminnasta helmikuussa 2022 ja otettiin takaisin vasta kuluvan vuoden aikana. Naisten jalkapallomaajoukkue osallistui vuoden 2016 Rion olympialaisiin.
LiiKen nelivuotisen hankkeen tavoitteena on tukea 17 opettajankoulutuslaitosta koulutuksen, kirjallisuuden, välineiden, etäopiskelun ja kestävän kehityksen saralla. Marraskuussa järjestettiin kaikissa OKL:ssa Kestävän Kehityksen liikuntapäivä, missä kukin laitos otti yhden KeKe -tavoitteen päivän teemaksi ja järjesti erilaisia liikuntatapahtumia sen puitteissa.
Kahden viikon koulutuksen jälkeen jyväskyläläiset palasivat ideoita pursuen takaisin yliopistolleen. Ensi syksynä uudet henkilöt uusin opein kohti tropiikkia jälleen.
Teksti: Ari Koivu