Hyppää sisältöön
Uutiset
GINTL Tansania 2023 - Liikuntakasvatusta Tansaniaan
9.1.2024
Uutisarkisto
Näytä lisää...
Kuvassa näkyy henkilöitä heittelemässä frisbeetä urheilukentällä Tansaniassa.

Ryhmä liikuntakasvatuksen osaajia Oulun ylipistosta ja Itä-Suomen yliopistosta suuntasi matkalle Tansaniaan marras-joulukuun vaihteessa yhteistyön, kouluttamisen ja uuden oppimisen merkeissä. Matkan mahdollisti GINTL -verkostoyhteistyö – The Global Innovation Network for Teaching and Learning. Matkan ohjelman suunnitteleminen aloitettiin noin vuosi ennen lähtöpäivää yhteistyössä Liikunnan Kehitysyhteistyö LiiKe:n ja Dar es salaamin yliopiston kanssa. Ryhmämme ajatuksissa oli matkalle valmistautuessa uuden kokeminen, itsensä haastaminen, halu oppia opettamisesta hyvin erilaisessa kontekstissa, saada uusia näkökulmia omaan työhön sekä mahdollisuus tehdä jotain hyvää ja jakaa omaa osaamista. Toiveena oli kohtaamiset yhteisten asioiden äärellä sekä erityisesti vierailut paikallisiin kouluihin. Toiveena oli myös nähdä sellaista Tansaniaa, mitä tiedotusvälineissä ei välttämättä näe.

Matkan valmisteluihin kuului myös lahjoitusten hankkiminen. Saimme mukaan noin 150 kiloa tennispalloja, frisbeekiekkoja, hyppynaruja ja muita välineitä, joita käytimme workshopeissa ja jotka sen jälkeen jätimme koulujen käyttöön. Lämmin kiitos kaikille lahjoittajille!

Liikunnan Kehitysyhteistyö LiiKe on suomalainen kansalaisjärjestö, joka on toteuttanut liikunnallisia kehitysyhteistyöhankkeita jo vuodesta 2001. Tärkeä toiminta-alue jo pitkään LiiKe:llä on ollut Etelä-Tansaniassa Mtwarassa, minne myös meidän matkamme suuntasi. Mtwarassa meitä odotti LiiKe:n yhteistyöjärjestö Sports Development Aid, jonka henkilökunta on tehnyt liikunta- ja terveyskasvatusta seudulla jo pitkään yhteistyössä noin 600 alakoulun ja 50 yläkoulun kanssa. Mtwara sijaitsee linnuntietä noin 400 kilometriä Dar es salaamista etelään, Intian Valtameren rannalla. Alue tunnetaan erityisesti cashew -pähkinöistä.

Ensimmäisen viikon matkastamme työskentelimme yhdessä yhteensä 74 yläkoulun opettajan kanssa, jotka saapuivat Teacher´s Collegelle Mtwaraan. Teemana koulutuspäivillä oli vahvasti liikuntakasvatus, jota olimme ohjelmassa jakaneet eri teemojen alle. Päivien aikana opimme mm. rytmiliikunnasta, välineettömästä liikunnasta, pallojen erilaisesta käyttämisestä opetuksessa, frisbee golfista ja ultimatesta, lastenoikeuksista sekä leikin merkityksestä oppimisessa. Kuulimme myös Tuomas Korhosen esittelemänä motivaatioteoriasta ja liikunnan merkityksestä hyvinvoinnille. Koulutuspäivien parasta antia oli sekä Suomen tiimimme että tansanialaisten opettajien mielestä yhdessä tekeminen ja oppiminen. Ryhmiin osallistuneilla tansanialaisilla opettajilla ei kenellekään ollut liikunnanopetuksen pätevyyttä. Suurin osa heistä oli aineenopettajia, joille liikunnan opetuksen vastuu oli annettu lisäksi varsinaisen oppiaineensa rinnalle. Meillä oli upea tilaisuus antaa tansanialaisille opettajille käytännön työkaluja ja metodeja liikuntatuntien vetämiseen. Kiinnitimme huomiota myös siihen, että harjoitteita voi tehdä vähäisillä välineillä tai ilman välineitä. Monissa Tansanian maaseudun kouluissa ei todellisuudessa ole juurikaan välineitä liikunnanopetukseen. Koulujen hyvin pienet resurssit ohjataan usein teoreettisten aineiden opetuksen tarpeisiin.

Matkamme toisella viikolla työskentelimme yhdessä Dar es salaamin yliopiston liikuntakasvatuksen osaston opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Dar es salaam on Tansanian kaupallinen pääkaupunki, jonka väkiluku on arvioiden mukaan noin 5,5 miljoonaa. Dar es salaamin rannikkosijainnin vuoksi hallinnollinen pääkaupunki on siirretty Dodomaan. Kuitenkin käytännössä monet kansalliset ja kansainväliset toiminnot sijoittuvat edelleen Dar es salaamiin, jonka ruuhkiin mekin saimme tuntumaa. Yliopiston kampus puolestaan on viihtyisä, tilava ja rauhallinen keidas suurkaupungin keskellä. Resursseista on pulaa ja moni tiedekunta kärsii siitä, että rakennusten kunnossapitoon ei ole budjettia. Liikunnanopetusta opiskelevissa nuorissa näimme valtavaa intoa, paloa ja liikunnallista lahjakkuutta. Vaikutuksen teki myös kulttuurien ja uskontojen sopusointu. Uskontotaustan pystyi näkemään opiskelijoiden pukeutumisesta, mutta liikunnassa eri taustoilla ei ollut merkitystä.

Toisella matkaviikolla saimme mahdollisuuden vierailla myös Sansibarin yliopistolla ja osallistua tulevien liikunnanopettajien opetukseen. Kasvatustieteiden dekaanilta Dr Jumalta kuulimme, että suurimmalla osalla valmistuvista liikunnanopettajista on hyvät mahdollisuudet saada koulutustaan vastaavaa työtä Sansibarin saarella. Joulukuu on Tansaniassa yleensä vuoden kuumin. Saimme hyvää ymmärrystä myös ilmaston vaikutuksesta liikunnanopetukseen. Keskellä päivää tunteja ei voi järjestää ulkona, koska ilma on yksinkertaisesti liian raskas liikkumiseen. Ilmaston lämpeneminen haastaa myös rankkasateina ja mutavyöryinä.

Upean ja vauhdikkaan matkamme mieleenpainuvimpia hetkiä olivat kohtaamiset ihmisten kanssa, tansanialaisten välittömyys, ystävällisyys ja huomaavaisuus. Mieleen painuivat myös kouluvierailut iloisten ja rohkeiden lasten keskellä. Tansania näytti meille monimuotoiset kasvonsa. Huomiota herätti ihmisten kyky elää hetkessä. Vaikutuksen teki opiskelijoiden innostus, etenkin heidän opettaessa omien kulttuuriensa pelejä ja leikkejä meille vierailijoille. Pääsimme myös mukaan tanssimaan, mikä todella sai hien pintaan. Ryhmämme sai myös uutta ymmärrystä koulutuksen merkityksestä, mitä meillä Suomessa usein pidetään itsestäänselvyytenä.

Tapasimme yhteistyökumppanimme ja toisemme verkossa ja kasvokkain hyvissä ajoin ennen matkaa, suunnittelimme sisältöjä yhdessä ja pohdimme parhaita tapoja toimia. Matkalle lähtiessä oli meille muodostunut hyvä luottamus ja ryhmähenki, mikä onkin ensiarvoisen tärkeää, kun matkataan kauas uutta kokemaan ja oppimaan. Lopulta voimme yhdessä todeta, että opettajat Tansaniassa ovat hyvin paljon samanlaisia kuin opettajat Suomessakin. Meitä yhdistää sama motivaatio, haasteet eri mittakaavoissa ja halu onnistua ammatissamme. Olemme samojen asioiden äärellä maantieteellisestä sijainnista huolimatta.

GINTL Tansania 2023 -ryhmä haluaa kannustaa myös muita opetuksen kehittämiseen kehittyvissä maissa. Tilaisuuden tullessa kannattaa ehdottomasta lähteä itse kokemaan ja näkemään koulutuksen merkityksellisyys. Matkan jälkeen voi maailman nähdä hieman eri tavalla ja monelle asialle voi saada uuden merkityksen. Parhaassa tapauksessa ymmärrys maailmasta kasvaa. Monissa kehittyvissä maissa opetuksen kentällä kaivataan konkreettisia tekoja. Viesti, jonka kollegoiltamme muun muassa Tansaniassa olemme kuulleet jo pitkään, on suuri tarve opettajien täydennyskoulutukseen. Ratkaisu tähän tarpeeseen vastaamisessa ei ole niin yksiselitteinen, että monistetaan Suomessa tehtyä. Onnistuneeseen yhteistyöhön tarvitaan eteläisen kumppanin kuulemista, keskusteluja, kulttuurien ymmärrystä ja avoimuutta tehdä asioita erilaisilla ja uusilla tavoilla.

Päällimmäinen tunne matkan jälkeen kotona Suomessa ryhmällämme on kiitollisuus ikimuistoisesta ja ymmärrystä laajentavasta kokemuksesta. Haasteitta emme selvinneet. Haasteet otimme vastaan ja yhdessä tekemällä sekä joustavuudella niistä selvisimme.

Aurinkoinen kiitos GINTL Tanzania 2023 -ryhmälle, Ari Koivu/LiiKe:lle, Sports Development Aidille, Dar es salaamin yliopistolle, Sansibarin yliopistolle ja kaikille matkaamme tukeneille. Ahsante sana.

Ryhmän puolesta,

Aija Saari