LiiKe tukee 117 yläkoulua Lindin läänissä, Tansaniassa

Lindin läänit pojat haastavat Mtwaran tytöt opiskelussa ja liikunnassa

Tansaniassa on menossa hyvää liikuntapöhinää. Eteläisen alueen kaksi kuivinta, kuuminta ja köyhintä lääniä eli Mtwara ja Lindi (joissa Suomella on ollut kehitysyhteistyö- ja kehitysapuhankkeita jo 1970-luvulta lähtien) ovat aloittaneet Ulkoministeriön ja LiiKen tukemana yläkouluhankkeen, jonka tarkoituksena on vähentää koulupudokkaita ja lisätä opiskelutuloksia.

Tyttöjen hanke Mtwarassa on jatko menestyksekkäälle Empowered Girls Speak Out -hankkeelle eli nimeltään EGSO II, mutta Lindin yläkouluhanke Boys Empowerment Through Sports on kokonaan uusi hanke. Lindin läänin yläkoulujen tuloksia katsoessa huomaa, että maatalous on kaikkialla – pojat keskeyttävät koulunsa hankkiakseen lisätuloja perheelleen. Vain 21 % pojista suorittaa yläkoulun sellaisilla tuloksilla, jotka oikeuttaisivat jatkokoulutukseen. Poikien yhtenä huolena on myös paikallinen ”rippikoulu” eli initiaatiokoulutus nimeltään Jando. Tällöin 9–15-vuotiaat pojat lähetetään metsäleirille alkeellisiin olosuhteisiin kuukaudeksi ja palattuaan koulutuksesta heidän oletetaan olevan miehiä, jotka kantavat vastuun perheen perustamisesta ja elannon hankkimisesta. Tämä oletus aiheuttaa runsaasti putoamista koulutuksesta, koulu ei enää kiinnosta sillä minä olen nyt MIES! Tytöillä vastaava koulutus on Unyago. Tutustu näihin lisää esim. Anu Niemisen tutkimuksessa tai Meghan Halleyn tutkimuksessa.

LiiKe ja Sports Development Aid ovat toteuttaneet tyttöjen liikunnallista koulutushanketta Mtwaran 9:ssä yläkoulussa vuosina 2017-20 ja jatkavat kyseistä hanketta 2021-24 yhteensä 50 yläkoulussa. Lindissä vastaavasti aloitettiin poikien liikunta-, terveys- ja koulutushanke tammikuussa 2021. Mukana on 117 yläkoulua, joissa viedään läpi erilaisia liikunnallisia koulutustapahtumia. Tavoitteena on iskostaa poikien mieleen koulutuksen merkitys tulevaisuutta silmällä pitäen.

Vuonna 2019 yhteensä 837 poikaa läpäisi yläkoulun viimeisen luokan päättökokeen. Kyseisessä tapahtumassa istui 2845 kandidaattia. Ei hyvältä näytä! Onko kyse opetuksen tasosta, siitä ettei kouluun mennä vai siitä ettei ole kirjoja ja vihkoja riittävästi? Vai näistä kaikista yhteensä? Tyttöjen yläastehankkeessa Mtwarassa liikunta ja Girls’ Action Clubit toivat tytöt kouluun ja yli puolet heistä suoritti sen hyväksytysti, voisiko poikien hanke toteutua samalla tavalla Boys’ Action Clubien kautta.

Tyttöjen paremmuutta lisää vielä se, että hanketutkimuksessamme käytimme hieman erilaisia tilastoja. Aloitimme siitä, montako tyttöä rekisteröityi yläkoulun ekalle luokalle. Neljän vuoden kuluttua tarkistimme, montako tyttöä suoritti yläkoulun hyväksytysti. Eli samaan syssyyn menivät pinnarit, muuttaneet, luokalleen jääneet ja jopa menehtyneet. Ja silti yli 50 % aloittaneista tytöistä suoritti yläkoulun neljässä vuodessa hyväksytysti. Vuonna 2015 vain 9 %. Tässä on pojille haastetta!

Lindin hankkeessa lähdetään ruotimaan tuttuja asioita. Miksi pojat eivät arvosta koulunkäyntiä kovinkaan korkealle? Miten initiaatioleiri Jando vaikuttaa poikien asenteisiin? Houkutteleeko liikunta pojat koulun penkille lukemaan, laskemaan ja kirjoittamaan? Miten Action Clubit saadaan toimimaan yhtä hyvin, kuin tyttöjen vastaavassa hankkeessa Mtwaran läänissä? Näitä on jo tutittu huolella viime vuonna mutta nyt on toteutusvaiheen tulostavoitteet edessä.

Hankkeelle on Ulkoasiainministeriöstä neljän vuoden rahoitus, mutta tuloksia odotetaan tietysti jo tänä vuonna. Tavoitteena on nostaa poikien oppimistuloksia, koulunkäyntiä ja liikunta- ja terveyskasvatusta voimakkaasti ja saada se myös heijastumaan liikuntakerhojen kautta tyttöjen koulunkäyntiin ja tasa-arvoon. Lindin hankkeessa on viisi paikallista työntekijää, ja toteutus sekä monitorointi ovat jo alkaneet.

 

Sports Development Aid Lindin henkilökuntaa sekä Torre LiiKestä

 

LiiKe järjesti hankemonitorointikoulutusta Lindin toimistossa tammikuussa 2021
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email